1ος ΚΥΚΛΟΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2017

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: ΤΜΗΜΑ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ORFF

ΕΝΑΡΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ: ΣΑΒΒΑΤΟ 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

Το τμήμα αυτό έχει σαν στόχο να αναπτύξει τη φαντασία, την αισθητική καλλιέργεια, τη δημιουργικότητα μέσω της μουσικής, της κίνησης, του λόγου και του θεάτρου. Πρόκειται για έναν κύκλο επιμορφωτικών μαθημάτων που απευθύνεται σε μουσικούς, δασκάλους, νηπιαγωγούς, ηθοποιούς, χορευτές και γενικότερα σε όλους όσους θέλουν να ενημερωθούν για τις σύγχρονες παιδαγωγικές τάσεις στον τομέα της μουσικοκινητικής ORFF, Dalcrose, Kodaly. Οι απόφοιτοι του τμήματος θα αποκτήσουν τα κατάλληλα εφόδια για να μπορέσουν να βοηθήσουν το παιδί να εξελιχθεί σε μια δημιουργική ολοκληρωμένη προσωπικότητα, μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ:
1. Γνωριμία με τα όργανα της ορχήστρας ORFF,
2. Δημιουργία μουσικών συνόλων,
3. Η μουσική στην εκπαίδευση,
4. Παιδικά τραγούδια σε συνδυασμό με χορογραφίες,
5. Αυτοσχεδιασμός σαν μέσο έκφρασης,
6. Μουσικά όργανα ως αντικείμενα,
7. Λόγος - Φωνή - Κίνηση,
8. Η μουσικοκινητική σε συνδυασμό με θεατρικό παιχνίδι,
9. Μουσική & Κίνηση,
10. Δημιουργία μουσικοκινητικής παράστασης κ.α.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: 50 ΩΡΕΣ
Η διδασκαλία θα γίνεται με εναλλαγή των καθηγητών, ανάλογα με το θέμα.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΟΤΑΝ ΤΑ BOOMWHACKERS
ΣΥΝΑΝΤΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Εκδόσεις Fagotto Books • ΣΑΒΒΑΤΟ 14 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ • Κόστος 20 ευρώ

ΠΕΡΑΚΑΚΗ ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ
(Καθηγήτρια Μουσικής, Διδάκτωρ Μουσικής Παιδαγωγικής ΕΚΠΑ)

Οι χρωματιστοί μουσικοί σωλήνες, boomwhackers, αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο για τον εκπαιδευτικό της μουσικής κατά τη διδασκαλία του. Στην ημερίδα αυτή θα δούμε τον τρόπο που μπορούν να ενταχθούν στο μάθημα της μουσικής ενεργοποιώντας τη συμμετοχή των μαθητών και οδηγώντας τους στην αισθητική απόλαυση. Θα παίξουμε μουσική με τους σωλήνες, θα συνοδεύσουμε μουσικά έργα και θα συζητήσουμε τρόπους διαχείρισης της τάξης κατά τη διάρκεια των μουσικών δραστηριοτήτων.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

ΕΝΑΡΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ: ΚΥΡΙΑΚΗ 15 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Δύο λέξεις μαγικές για το χώρο του νηπιαγωγείου, του σχολείου και όχι μόνο. Το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα ταξίδι στη φαντασία. Μέσα από διάφορες τεχνικές και υλικά, τα παιδιά παίζουν ελεύθερα, αναπτύσσουν τη δημιουργική τους ικανότητα. Διαμέσου του θεατρικού παιχνιδιού, τα παιδιά αντιλαμβάνονται, πειραματίζονται, ευαισθητοποιούνται, συνεργάζονται, δημιουργούν και παίρνουν πρωτοβουλίες και ρόλους, φτιάχνουν το δικό τους μαγικό χώρο και ξεκινούν!!! Ας μην διστάσουμε να αποκτήσουμε αυτή την εμπειρία. Απαιτείται μόνο θέληση και μεράκι.
Οι κύκλοι μαθημάτων περιλαμβάνουν: • Θεατρικά παιχνίδια • Θεατρική κίνηση του σώματος μέσω έκφρασης • Διδασκαλία και οργάνωση θεατρικής παράστασης • Αυτοσχεδιασμός, • Ασκήσεις λόγου, φωνής • Οι τέσσερις φάσεις του Θεατρικού παιχνιδιού
• Χοροθεατρική Παράσταση • Το θέατρο στην Εκπαίδευση • Στοιχεία σκηνοθεσίας και πρακτικής εφαρμογής • Δραματοποίηση παραμυθιού • Στοιχεία κουκλοθέατρου & κατασκευή κούκλας • Στοιχεία Μουσικοκινητικής Αγωγής • Θεατρική Παράσταση • Στοιχεία Κινησιολογίας κ.α.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: 60 ΩΡΕΣ
Η διδασκαλία θα γίνεται με εναλλαγή των καθηγητών, ανάλογα με το θέμα.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ & Η ΕΞΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ

ΚΥΡΙΑΚΗ 15 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

ΜΗΤΣΑΚΟΥ ΙΩΑΝΝΑ - ΓΙΑΝΝΟΥ
(Παιδαγωγός - Εμψυχώτρια Παιδαγωγικής Θεάτρου - Θεατρικό Παιχνίδι)

Στην ημερίδα αυτή θα αναζητήσουμε και θα παίξουμε δράσεις αισθησιοκινητικής, παιχνίδια ρόλων, δημιουργία σκηνικού περιβάλλοντος χώρου, ανάλυση τεχνικών και δεδομένων που θα προκύψουν απ’ τις δράσεις. Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ανακάλυψη ρόλων και συναισθημάτων του εαυτού μας σε συγκεκριμένες ή τυχαίες καταστάσεις ζωής. Το απρόβλεπτο, η ανατροπή, η υπερβολή είναι στοιχεία που θα μας απασχολήσουν, με κινητήρια δύναμη το παιχνίδι. Στόχος της ημερίδας είναι οι διαστάσεις του Θεατρικού Παιχνιδιού να αποτελέσουν για τον ενήλικα - παίκτη - άτομο ένα ερέθισμα στις αναζητήσεις μας και εύκολα να έχει πρακτική εφαρμογή είτε στο σχολείο είτε στη καθημερινότητά μας.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες


ΗΜΕΡΙΔΑ: Η ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ CARL ORFF
ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΠΡΩΤΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ, ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ & ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ

ΣΑΒΒΑΤΟ 21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

ΜΑΡΙΑ ΦΙΛΙΑΝΟΥ
(Μουσικοπαιδαγωγός)

Οι σύγχρονες τάσεις αγωγής αποτελούν τον αντίποδα στην σημερινή οικονομικο-κοινωνική πραγματικότητα. Η τεχνολογικά προηγμένη κοινωνία, η κοινωνία της πληροφορίας και της εξειδίκευσης καθιστούν απαραίτητη μια αγωγή που δίνει ευκαιρίες ελεύθερης έκφρασης, δυνατότητες ανάπτυξης της φαντασίας, περιβάλλοντα δημιουργικότητας, συνεργατικής αλληλεπίδρασης, αποδοχής της διαφορετικότητας.
Η μουσικοκινητική αγωγή Carl Orff πρεσβεύει αξίες και αρχές που την καθιστούν επίκαιρη και ωφέλιμη στην παρούσα χρονική συγκυρία.
Στο σεμινάριο αυτό θα αναδείξουμε τα χαρακτηριστικά και τα μέσα με τα οποία η μουσικοκινητική αγωγή Orff λειτουργεί αντισταθμιστικά στον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ:
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Διδασκαλία: ΜΙΧΑΛΗΣ ΤΟΜΠΛΕΡ
(Μουσικός - Μουσικοθεραπευτής)

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: 30 ΩΡΕΣ

ΗΜΕΡΕΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ:
ΚΥΡΙΑΚΗ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, ΚΥΡΙΑΚΗ 29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, ΚΥΡΙΑΚΗ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ, ΚΥΡΙΑΚΗ 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ, ΚΥΡΙΑΚΗ 17 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ & ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΚΥΡΙΑΚΗ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

ΜΗΛΑΪΤΗ ΜΑΡΙΑ
(Καθηγήτρια Μουσικοκινητικής & Θεατρικής Αγωγής)

Το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα δημιουργικό παιχνίδι με βάση ένα αυτοσχέδιο σενάριο των παιδιών. Δύσκολα συλλαμβάνουν τη συνθετότητα ενός ολοκληρωμένου θεατρικού παιχνιδιού. Το θεατρικό παιχνίδι δεν είναι μόνο ψυχαγωγία. «Είναι εφαρμογή στην πράξη των νέων παιδαγωγικών αντιλήψεων και θεατρικών απόψεων για την ενεργοποίηση του παιδιού, την απελευθέρωση της φαντασίας του, την καλλιέργεια της ψυχοκινητικής του έκφρασης, της κοινωνικοποίησής του και της εξοικείωσής του με την τέχνη. Ένα άλλο στοιχείο είναι η μίμηση, που δημιουργεί την επανάληψη, που τη θέση της παίρνει η βιωματική μάθηση. Τα παιδιά παρατηρούν εμάς για να μιμηθούν και να φτάσουν στη γνώση και ο ενήλικας παρατηρεί το παιδί, για να κατανοήσει τις ανάγκες του και να εμψυχώσει τις επιθυμίες του. Είναι πολύ σημαντικό στις πρώτες ηλικίες του παιδιού, να δίνεται ο χρόνος και ο χώρος που χρειάζεται ένα παιδί, για να αναπτυχθεί σωστά. Μέσα απ αυτή τη μορφή της αλληλεπίδρασης κερδίζεται η γνώση και μεγαλώνουμε ένα παιδί με κεντρικό άξονα το άτομο - παιδί και όχι το άτομο - ενήλικας Στην ημερίδα αυτή θα δούμε τεχνικές που μπορεί κανείς να δουλέψει στην προσχολική και πρώτο σχολική ηλικία και την προσέγγιση των παιδιών στο γνωστικό αλλά και στο ψυχαγωγικό κομμάτι.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ & ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ

ΚΥΡΙΑΚΗ 29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

ΑΝΔΡΗ ΘΕΟΔΟΤΟΥ
(Ηθοποιός - Εμψυχώτρια Θεάτρου - Θεατρικού Παιχνιδιού)

Το Θεατρικό Παιχνίδι ως παιδαγωγική και εκπαιδευτική μεθοδολογία αποτελεί ένα εργαλείο εμβάθυνσης και συνειδητοποίησης. Το ζητούμενο είναι η κατανόηση της διαπραγματευόμενης έννοιας όχι μόνο σε ένα γνωσιακό επίπεδο αλλά και σε ένα βιωματικό-συναισθηματικό. Μέσα από τις τεχνικές του Θεατρικού Παιχνιδιού δημιουργείται ένα πλαίσιο όπου τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά έχοντας καλύτερη συγκέντρωση και επιτυγχάνοντας μεγαλύτερη αφομοίωση των μαθημάτων. Δεδομένου ότι η βιωματική γνώση είναι και αυτή που συνήθως «εγγράφεται» καλύτερα στους μαθητές, το θεατρικό παιχνίδι αποτελεί ισχυρό εργαλείο μετάδοσης γνώσης. Οι μαθητές μέσα από θεατρικές τεχνικές, διαδικασίες παιχνιδιού και πολλαπλά ερεθίσματα έρχονται σε επαφή με την νεοεισερχόμενη έννοια, την κατανοούν καλύτερα και μέσα από τη δυναμική της ομάδας ενισχύονται, έτσι ώστε να κάνουν κτήμα τους τελικά τον εκπαιδευτικό στόχο.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες


ΗΜΕΡΙΔΑ: «Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ ΩΣ
ΟΔΗΓΟΙ ΕΠΙΝΟΗΣΗΣ ΜΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»
Με αφορμή τις ιστορίες «ΤΟ ΠΕΤΡΟΚΑΡΑΒΟ» & «ΟΙ ΜΟΙΡΕΣ»

Εκδόσεις Μεταίχμιο • ΚΥΡΙΑΚΗ 29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ • Κόστος 20 ευρώ

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ
(Συγγραφέας, Σκηνοθέτης & Θεατρολόγος)

Το Θέατρο της Επινόησης είναι ένα είδος θεάτρου με κύρια χαρακτηριστικά τον σωματικό και λεκτικό αυτοσχεδιασμό το παιχνίδι και την έρευνα ως μέσα δημιουργίας παραστάσεων. Συνδυάζει όλες τις τέχνες και αναδεικνύει την έννοια της συλλογικής δημιουργίας.
Με αφορμή τις συγκεκριμένες ιστορίες βασισμένες σε προφορικές αφηγήσεις της νεοελληνικής παράδοσης και με οδηγό την έννοια της δημιουργικής ανάγνωσης αφηγούμαστε με το δικό μας τρόπο ιστορίες που έχουμε ακούσει, ιστορίες για όσα φοβόμαστε, μας εντυπωσιάζουν ή μας κάνουν να λυπόμαστε ή να χαιρόμαστε. Γράφουμε, χορεύουμε, παίζουμε με τα «δημιουργικά μας ευρήματα» καταλήγοντας να επινοήσουμε συλλογικά μια θεατρική παράσταση βασισμένοι στις δικές μας αφηγήσεις.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ «ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΧΑΡΤΑΚΙ»
«Μια εκπαιδευτική πρόταση καλλιτεχνικής δραστηριότητας» (Το παιδικό τραγούδι: είδη, τεχνικές και χρήσεις)
Η ιστορία και την προετοιμασία της παράστασης
καθώς και για την εκπαιδευτική διάσταση των τριών συνισταμένων της παράστασης (Λόγος, Κούκλες, Μουσική)

Εκδόσεις Νήσος • ΣΑΒΒΑΤΟ 4 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ • Κόστος 20 ευρώ

ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΣΑΦΤΑΡΙΔΗΣ
(ΜΑ, PhD, ΕΕΠ Μουσικής Αγωγής, ΤΕΑΠΗ, ΣΕΑ, ΕΕΠ)

Το βιβλίο Τραγούδια από την παράσταση «Ήταν ένα μικρό χαρτάκι» είναι μια συλλογή από 16 παιδικά τραγούδια τα οποία γράφτηκαν για να επενδύσουν μουσικά την παράσταση κουκλοθέατρου της Αντιγόνης Παρούση. Τα τραγούδια αυτά αποτελούν ένα σύνολο από διαφορετικά είδη και μουσικά ιδιώματα και γίνονται αφορμή να εξελιχθεί η ημερίδα αυτή σε συμμετοχικό σεμινάριο ανάλυσης, επεξεργασίας και χρήσης του παιδικού τραγουδιού ως εργαλείο μουσικής παιδαγωγικής. Για το σκοπό αυτό θα αναλυθούν τα βασικά μουσικολογικά χαρακτηριστικά του παιδικού τραγουδιού και με βάση τα τραγούδια από το χαρτάκι θα γίνει επεξεργασία παραδειγμάτων για να χρησιμοποιηθούν σε ένα αυτοτελές μάθημα μουσικής. Η ακρόαση, η εκμάθηση και η επιτέλεση (τραγούδι και συνοδεία) τους από τα παιδιά γίνεται με παιγνιώδη τρόπο και χρήση των προφορικών τεχνικών προσέγγισης. Δεν προαπαιτούνται «μουσικές γνώσεις» αλλά η ευαισθησία και η δημιουργική διάθεση την οποία διαθέτουμε όλοι μας. Οι όποιες μουσικές εμπειρίες και γνώσεις των συμμετεχόντων / ουσών ενσωματώνονται προσδίδοντας διαφορετικές διαστάσεις κατά την εφαρμογή των τραγουδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε.


ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΒΡΕΦΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗ ΜΕΘΟΔΟ “MUSIGENIUS”
Για παιδιά ηλικίας 6 μηνών έως 2.5 ετών

Διάρκεια εκπαίδευσης: 25 ώρες

ΕΝΑΡΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ: ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Οι εισηγητές του προγράμματος:
Dr ΜΑΡΙΑ ΒΡΑΚΑ
(PhD Ιδρύτρια & Διευθύντρια του Musigenius HEMEC (Hampstead Early years Music Education Centre)
ΠΕΡΑΚΑΚΗ ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ
(Καθηγήτρια Μουσικής, Διδάκτωρ Μουσικής Παιδαγωγικής ΕΚΠΑ)
ΟΛΥΜΠIΑ ΑΓΑΛΙΑΝΟY
(Καθηγήτρια φυσικής αγωγής & χορού - Μουσικοπαιδαγωγός Διδάκτωρ Μουσικοκινητικής Αγωγής ΕΚΠΑ)
ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ ΜΠΑΚΟΜΗΤΡΟΥ
(PhD ΜSc Κλινική Νοσοκομειακή Ψυχολόγος - Οικογενειακή Σύμβουλος, Συνεργάτιδα Παν/μίου Αθηνών)

Η μέθοδος «musigenius» είναι πρωτότυπη και βασίζεται σε περισσότερα από 10 χρόνια έρευνας σχετικά με τον τρόπο που αναπτύσσεται η «Απόλυτη Ακοή» χωρίς η απόκτηση της ικανότητας να είναι με οποιοδήποτε τρόπο ο στόχος της μεθόδου.
Η μουσική μπορεί να είναι μια γλώσσα από μόνη της, ως εκ τούτου πρέπει να παρέχουμε στα παιδιά ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα καθώς και να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες δομές ώστε να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν τη δική τους άπταιστη «μουσική γλώσσα».
Τα οφέλη της μουσικής μάθησης για τη συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη των μικρών παιδιών είναι πολύτιμα.
Το «Musigenius» είναι μία πρωτότυπη μέθοδος σχεδιασμένη για ηλικίες από 6 μηνών έως 3 ετών, με σκοπό να καθοδηγήσει παιδιά από αρχάριους και τυχαίους ακροατές σε ενεργούς ακροατές και μουσικούς. Η προσέγγιση «musigenius» βασίζεται στην αντίληψη της μουσικής και στη σύνθετη νευρική επεξεργασία που διεγείρει στις περιοχές του εγκεφάλου που ασχολούνται με την όραση, τη γλώσσα, τις χωρικές και τις κινητικές ικανότητες κάθε φορά που ακούμε μουσική. Κάθε μουσική άσκηση, κάθε τραγούδι και κάθε κίνηση είναι ειδικά σχεδιασμένα για να συνδυάζουν την ακρόαση με μία ή περισσότερες αισθήσεις. Αυτές οι πολυδιάστατες συνδέσεις ενισχύονται μέσω της πρακτικής και της επανάληψης, βοηθώντας τα παιδιά να αναπτύξουν τελικά ένα «λεξιλόγιο» μουσικών ιδεών, μοτίβων, κινήσεων. Οι μαθηματικές έννοιες εισάγονται επίσης πολύ νωρίς στο σύστημα, όσον αφορά την αναγνώριση σχημάτων. Οι εκπαιδευτικοί που θα ήθελαν να εισαχθούν στο σύστημα θα επωφεληθούν από:
• Μια εις βάθος μελέτη του τρόπου με τον οποίο οι μουσικές δεξιότητες αναπτύσσονται πριν από την ηλικία των 3 ετών, ανοίγοντας τους ορίζοντές τους στη δημιουργία νέων ευκαιριών για μάθηση.
• Οδηγίες για το πώς μπορούν να είναι δημιουργικοί και να παράγουν τα δικά τους υλικά χρησιμοποιώντας τη φιλοσοφία «musigenius».
• Σχέδια μαθήματος και ρεπερτόριο μουσικής.
• Εργαστήρια με ασκήσεις σχετικά με τη μέθοδο.
- Μουσική και γλώσσα
- Η ιδιότητα της Απόλυτης Ακοής
- Τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά ως προς τη μουσική αντίληψη των ηλικιών 6 μηνών – 3 ετών
- Το θεωρητικό πλαίσιο της μεθόδου.
- Η χρήση των συμβολικών αναπαραστάσεων
- Χρήση παρτιτούρας για μεταλλόφωνα και boomwackers σαν εργαλεία διδασκαλίας
- Παραδείγματα ασκήσεων και τραγουδιών
- Τραγούδια με κίνηση
- Πηγές και εργαλεία διδασκαλίας στο διαδίκτυο
- Δημιουργικές ασκήσεις που δείχνουν τρόπους χρήσης της θεωρίας στην πράξη
- Μουσική ‘από κούνια’.
- Επικοινωνία μέσω της μουσικής και οι πρώιμες αντιδράσεις στη μουσική
- Τα αναπτυξιακά στάδια του τραγουδιού
- Τραγούδια με κίνηση
- Δημιουργικά παιχνίδια
Στο πρόγραμμα μπορούν μνα εκπαιδευτούν μουσικοί, γυμναστές, βρεφοκόμοι, νηπιαγωγοί και ειδικοί προσχολικής αγωγής, ειδικοί ψυχικής υγείας ψυχολόγοι, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, καθώς και προπτυχιακοί ή μεταπτυχιακοί φοιτητές των αντίστοιχων κλάδων.


ΗΜΕΡΙΔΑ: Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ & ΟΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΜΨΥΧΩΤΗ

ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

ΑΝΔΡΗ ΘΕΟΔΟΤΟΥ
(Ηθοποιός - Εμψυχώτρια Θεάτρου - Θεατρικού Παιχνιδιού)

Στην ημερίδα θα ασχοληθούμε με την διαδικασία της εμψύχωσης. Τον εμψυχωτή και τον τρόπο - τις δεξιότητες που καλείται να έχει ο επονο-μαζόμενος εμψυχωτής. Από που μπορεί να αντλεί ενέργεια και ψυχή και να δίνει στο τετραπλάσιο πίσω, στην ομάδα την οποία χειρίζεται. Πως μπορεί να οργανώσει τη δουλειά του σε επίπεδο ομάδας και σε προσωπικό επίπεδο. Αναλύοντας τα σημεία μέσα από δράσεις θα ανακαλύψουμε πολύ γρήγορα ότι θα πρέπει να συμβαίνει και κάτι άλλο. Να δημιουργεί ο εμψυχωτής στην ομάδα μία σύμβαση μεταξύ των μελών της ομάδας, μία, της ομάδας προς τον εμψυχωτή αλλά και μία από τον εμψυχωτή προς την ομάδα. Η κάθε σύμβαση που θα δημιουργεί θα επιφέρει μία δυναμική, η οποία θα ποικίλει σε κάθε ομάδα. Θα πρέπει να είναι έτοιμος να αντιλαμβάνεται τις αλλαγές που συντελούνται στην ομάδα, πώς θα το εξελίξει και πώς θα το διαχειριστεί.
● Τι είναι εμψύχωση, ● Το παιχνίδι και η σημασία του, ● Δημιουργία ομάδας: διάρκεια, μέγεθος & επιλογή μελών,
● Ο ρόλος του εμψυχωτή, ● Η βιωματική εμπειρία, ● Τεχνικές εμψύχωσης.
♦ Χώρος & υλικά, ♦ Κατηγορίες των παιχνιδιών, ♦ Ηλικιακές ομάδες, ♦ Εργαλεία επικοινωνίας, ♦ Φαντασία, ♦ Λεκτική – μη λεκτική επικοινωνία, ♦ Αναγνώριση δεξιοτήτων ♦ Επαφή με το σώμα, τη φωνή, το χώρο.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ

ΕΝΑΡΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ: ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΟΝΘΩΝΑΙΟΥ
(Παιδαγωγός - Εμψυχώτρια κατασκευών)

Τα υλικά γύρω μας είναι αμέτρητα και αρκεί να τα κοιτάξουμε λίγο διαφορετικά για να τα μεταμορφώσουμε σε όμορφες χρηστικές και διακοσμητικές κατασκευές.
Το εργαστήριο αυτό έχει σκοπό να μας ανοίξει μια πόρτα για υλικά απλά και λειτουργικά που μπορούν να έχουν διαφορετικές εφαρμογές. Θα δουλέψουμε με χαρτοπολτό, pappier mache, σύρμα, τσόχα, φελιζόλ, pate a sel, φυσικά υλικά και άλλα. Θα κάνουμε κατασκευές όπως ψηφιδωτό, mobile, διακοσμητικά μπολ, φωτιστικά, παιχνίδια από ανακυκλωμένα υλικά, κοσμήματα, sous plat & Άλλα Πολλά Από Τα Οποία Μπορούμε Εμείς να Εμπνευστούμε.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: 20 ΩΡΕΣ


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ
(ΑΠΟ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ)

ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

ΓΩΓΩ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ
(Καθηγήτρια Μπαλέτου, Σκηνοθέτης, Κινησιολόγος & Εκπαιδευτικός Συγγραφέας)

Μέσα από το θεατρικό σενάριο, μαθαίνουμε πως μπορούμε να οδηγηθούμε σταδιακά στη θεατρική μας παράσταση. Θέμα μας τα παιχνίδια, ένα από αγαπημένα των παιδιών μας. Θα μάθουμε πως μπορούμε να τα ζωντανέψουμε, γνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητές τους. Θα αφήσουμε τον εαυτό μας ελεύθερο να ανακαλύψει νέους τρόπους εκφραστικής και προσωπικής κίνησης, και θα αποκτήσουμε ένα σημαντικό υλικό για να μπορέσουμε να κατευθύνουμε την ομάδα μας. 1. Γνωριμία με το σενάριο, 2. Πλαίσια δράσεις, 3. Ρόλοι, 4. Ομάδες εργασίας, 5. Δημιουργικοί αυτοσχεδιασμοί, 6. Μουσικοκινητικά παιχνίδια, 7. Χρήση της αφήγησης

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ - Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

ΓΩΓΩ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ
(Καθηγήτρια Μπαλέτου, Σκηνοθέτης, Κινησιολόγος & Εκπαιδευτικός Συγγραφέας)

Ξεκινώντας από ένα ήδη διαμορφωμένο σενάριο θα γνωρίσουμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να κινήσουμε μια μουσικοκινητική παράσταση. Μικρές καθημερινές δραστηριότητες θα μας οδηγήσουν εύκολα και γρήγορα στην Χριστουγεννιάτική μας εκδήλωση. Ομαδικά θεατρικά παιχνίδια και αυτοσχεδιασμοί θα δώσουν χώρο στην ελεύθερη απόδοση και στην προσωπική δημιουργία.
• Γνωριμία με το κείμενο-σενάριο • Ρόλοι & Διανομή • Επίπεδα Δράσης • Μουσικοκινητική • Εκμάθηση διαλόγων • Θεατρικό παιχνίδι & Δημιουργικοί αυτοσχεδιασμοί • Εναλλαγή σχημάτων στο χώρο • Χρήση της αφήγησης • Μουσική επιμέλεια • Κοστούμια και σκηνικά

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ:
ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ & ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ

ΕΝΑΡΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ: ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Υπεύθυνη - Διδασκαλία: ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ
(Συγγραφέας, Σκηνοθέτης & Θεατρολόγος)

Από τη σύλληψη μιας ιδέας μέχρι τη μαγική λέξη «τέλος», πολλές ιστορίες μένουν στη μέση. Στο συγκεκριμένο εργαστήριο θα συζητηθούν ζητήματα τεχνικής καθώς και τις διαφορές όποιες και αν υπάρχουν που αφορούν τη συγγραφή ιστοριών για παιδιά ανάλογα και με το ηλικιακό κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε. Θα συζητήσουμε για τους κανόνες και για τα διαφορετικά είδη καθώς και για το πώς και αν μπορούμε να κάνουμε... παραβάσεις. Το εργαστήριο βασίζεται στη γραπτή άσκηση των συμμετεχόντων. Μέσα από ασκήσεις και παραδείγματα θα προσπαθήσουμε να μετατρέψουμε τις ιδέες μας σε ιστορίες αλλά και να ολοκληρώσουμε τις μισοτελειωμένες ιστορίες μας με την ελπίδα να κερδίσουμε μικρούς αναγνώστες. Μέσα από τα παραδείγματα και τη βιωματική εμπειρία θα δούμε εκείνους τους τρόπους που μπορεί η γραφή να γίνει μια παιγνιώδης διαδικασία, ένα παιχνίδι (ακόμη) και για παιδιά.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: 20 ΩΡΕΣ


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΜΟΥΣΙΚΟ-ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ CARL ORFF:
ΑΣ ΕΣΤΙΑΣΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ
(Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ CARL ORFF)

ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

ΟΛΥΜΠΙΑ ΑΓΑΛΙΑΝΟΥ
(Καθηγήτρια φυσικής αγωγής & χορού - Μουσκικοπαιδαγωγός Διδάκτωρ Μουσικινητικής Αγωγής ΕΚΠΑ)

Κάθε αναφορά στη μουσικοκινητική αγωγή Carl Orff, εξ ορισμού περιλαμβάνει την κίνηση ως μέσο και – γενικά- ως δομικό στοιχείο αυτής της προσέγγισης. Όμως σε ποια είδη κίνησης αναφερόμαστε; Πώς συνδέεται η κίνηση με τον ήχο, το ρυθμό και τη μουσική; Πώς αξιοποιείται η κίνηση στη διδασκαλία; Με ποιο τρόπο εξυπηρετεί τους στόχους της μουσικοκινητικής αγωγής Carl Orff και με ποιους τρόπους συμβάλει στη μουσική παιδαγωγική; Στο σεμινάριο θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε αυτά τα ερωτήματα μέσα από πρακτικά παραδείγματα τα οποία συνδέονται με την ιστορία και τη θεωρία της μουσικοκινητικής αγωγή Carl Orff.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ CARL ORFF
ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΥΝ 3+1 ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΡΩΝΙΤΗΣ
(Μουσικοπαιδαγωγός)

Ένα εργαστήριο μουσικοκινητικής αγωγής στο οποίο θα επεξεργαστούμε 3+1 παραμύθια δουλεμένα σύμφωνα με τις αρχές της μουσικοκινητικής αγωγής Carl. Orff. Θα τα ζωντανέψουμε, θα τα ντύσουμε με μουσική ζωντανή (μαράκιες ξυλάκια τύμπανα κουδουνάκια καθώς και μελωδικά όργανα ξυλόφωνα και μεγαλόφωνα) ή ηχογραφημένη. Θα τα δουλέψουμε ρυθμικά, κινητικά και θεατρικά. Παραμύθια για την τάξη ή για μία θεατρική σκηνή.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: «Η ΧΙΟΝΟΜΠΑΛΟΥ» ΘΕΑΤΡΟ & ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ

Εκδόσεις Μίνωας • ΣΑΒΒΑΤΟ 18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ • Κόστος 20 ευρώ

ΜΑΡΩ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ
(Καθηγήτρια Φωνητικής - Συγγραφέας - Mουσικοπαιδαγωγός)

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία που μας υπενθυμίζει πως δε χρειάζεται να περιμένουμε τις μέρες των γιορτών για να φανούμε χρήσιμοι, να είμαστε αληθινοί και να αποδεχόμαστε το διαφορετικό...
Μέσα σ' ένα χειμωνιάτικο απόγευμα μια νιφάδα μεταμορφώνεται σε μια αφράτη χιονόμπαλα. Όταν όμως ανακαλύπτει πως έχει αλλάξει, δύσκολα αποδέχεται τον καινούριο της εαυτό. Η Χιονομπαλού μπορεί να είναι διαφορετική, αλλά παραμένει το ίδιο σημαντική στο ταξίδι της ζωής. Η καρδούλα της χαμογελάει μέσα στο φως των Χριστουγέννων και δυναμώνει όταν καταλαβαίνει ότι πια δεν είναι μόνη.
Μια ημερίδα γεμάτη μουσική και θέατρο πως μπορεί κανείς να ετοιμάσει την δική του μουσικοθεατρική παράσταση

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ
ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ & ΣΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

ΕΛΕΝΗ ΛΑΜΠΡΟΝΙΚΟΥ
[Νηπιαγωγός - Θεατροπαιδαγωγός Μεταπτυχιακές Σπουδές, (D.E.A.),
στο ''Θέατρο & τέχνες του θεάματος'' του Πανεπιστημίου Paris III - Sorbonne Nouvelle (Παρίσι - Γαλλία)]

Το Θεατρικό παιχνίδι δεν είναι μόνο προετοιμασία για το θέατρο, εξάσκηση στη έκφραση ή συσσώρευση ασκήσεων. Το θεατρικό παιχνίδι χρησιμοποιείται και ως εργαλείο διαθεματικής προσέγγισης για τη κατάκτηση της γνώσης. Με άξονα το θεατρικό παιχνίδι θα διερευνήσουμε βιωματικά τον τρόπο προσέγγισης ενός θέματος απ’ όλες τις επιστήμες: γλώσσα, μαθηματικά, μελέτη περιβάλλοντος, τέχνες. Έτσι δεν διασπάται σε τμηματικές δραστηριότητες αλλά ενοποιείται σε μια μόνο σημαίνουσα προσέγγιση.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗΣ
ΤΟ ΓΙΑΤΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ - ΔΕΝ - ΟΛΑ ΦΕΡΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ

Εκδόσεις Πατάκη • ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ • Κόστος 20 ευρώ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
(Συγγραφέας - Εκπαιδευτικός)

Τρία βιβλία της κατηγορίας crossover picturebooks και πως μπορούν να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση των παιδιών. Συγκεκριμένα αναλύουμε τα χαρακτηριστικά της κατηγορίας αυτής, συζητάμε όσα λέει το κείμενο και όσα λέει η εικόνα αλλά και όσα δεν λένε και καλούνται τα παιδιά να συμπληρώσουν μέσα από τις δικές τους εμπειρίες. Αναδεικνύεται έτσι η ψυχοπαιδαγωγική διάσταση των βιβλίων η οποία ενισχύεται από δράσεις φιλαναγνωσίας που θα σχεδιάσουμε.


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: ΜΑΖΙ & ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ
ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ

Εκδόσεις Δίπτυχο • ΣΑΒΒΑΤΟ 25 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ • Κόστος 20 ευρώ

ΝΙΚΗ ΚΑΝΤΖΟΥ
(Διδάκτωρ Μουσειακής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ & Συγγραφέας)

Το σημερινό σχολείο πρέπει να προετοιμάζει τα παιδιά να ζήσουν σε μία πολυπολιτισμική κοινωνία, παρέχοντάς τους μια εκπαίδευση που αυξάνει τη διαπολιτισμική κατανόηση, αναπτύσσει τον αμοιβαίο σεβασμό και προωθεί θετικές εικόνες για τους μαθητές με διαφορετικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Σκοπός του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι να γνωρίσουν οι εκπαιδευτικοί πως μπορούν να εντάξουν στην καθημερινή ζωή του σχολείου τους δραστηριότητες που προωθούν αποτελεσματικά το σεβασμό στη διαφορετικότητα, τη συλλογικότητα και την ισότητα των ευκαιριών για όλους. Ειδικότερα:
- Θα παίξουμε παιχνίδια που αφορούν την διαφορετικότητα και την αποδοχή του άλλου.
- Θα γνωρίσουμε βιβλία που αφορούν την διαφορετικότητα.
- Θα τραγουδήσουμε τραγούδια που έχουν σχέση με την φιλία, την αγάπη, την διαφορετικότητα.
- Θα προβληθούν βιντεάκια που αφορούν την διαπολιτισμική κατανόηση.
- Θα παρατηρήσουμε φωτογραφίες και έργα τέχνης που μπορούν να συνδεθούν με την ετερότητα.


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ, ΕΘΙΜΑ &ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΩΔΕΚΑΗΜΕΡΟΥ. «ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ-ΠΡΩΤΟΥΓΕΝΝΑ, ΠΡΩΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ»

ΣΑΒΒΑΤΟ 25 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

ΜΑΡΙΑ ΜΑΓΑΛΙΟΥ
(Εκπαιδευτικός Μουσικής, Διδάκτωρ ΤΜΣ Ιονίου Παν/μίου
«Μέλος συγγραφικής ομάδας Διδακτικού Πακέτου Μουσικής Α΄ και Β΄ Δημοτικού»)

Η περίοδος του Δωδεκαήμερου, η οποία αρχίζει την παραμονή των Χριστουγέννων και ολοκληρώνεται τα Θεοφάνια, είναι συνδεδεμένη στις παραδόσεις του λαού μας με μια ποικιλία εθίμων και δρώμενων, κυρίαρχο στοιχείο των οποίων αποτελούν τραγούδια και μουσικές, που επισφραγίζουν με τους στίχους, τις μελωδίες και τους ρυθμούς τους μια ιστορία αιώνων. Κατά τη διάρκεια της ημερίδας λαϊκές δοξασίες και παραμύθια για τους Καλικάντζαρους, καλαντίσματα κι ευχές των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων, θρησκευτικές παραδόσεις για τον Έλληνα Άγιο Βασίλη, πρωτοχρονιάτικα έθιμα για καλοτυχία και λαϊκά δρώμενα όπως η Τζαμάλα και τα Μωμοέρια θα αποτελέσουν αφορμή για ηχητικούς πειραματισμούς, μουσικούς και κινητικούς αυτοσχεδιασμούς, ρυθμικά μουσικά παιχνίδια, δραματοποιήσεις και απλές χορογραφίες, αλλά και ατομικές και ομαδικές μουσικές συνθέσεις. Μέσα από τις προτεινόμενες μουσικοκινητικές δραστηριότητες οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν τον αστείρευτο πλούτο των ελληνικών λαϊκών παραδόσεων του Δωδεκαήμερου και θα αντιληφθούν την αξία του για τη μουσική αγωγή των παιδιών της πρώτης παιδικής ηλικίας. Επιπλέον, θα εξερευνήσουν τρόπους για την αξιοποίηση του πλούσιου αυτού υλικού για το σχεδιασμό μιας πρωτότυπης Χριστουγεννιάτικης μουσικοθεατρικής παράστασης με... άρωμα Ελλάδας.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: «ΤΟ ΠΑΠΛΩΜΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΚΟΥΔΟΥΝΙΑ»
ΕΝΑ ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ

Εκδόσεις Σταμούλη • ΚΥΡΙΑΚΗ 26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ • Κόστος 20 ευρώ

ΜΑΡΙΖΑ ΚΩΧ
(Τραγουδίστρια - Συνθέτης) &
ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΣΑΦΤΑΡΙΔΗΣ
(ΜΑ, PhD, ΕΕΠ Μουσικής Αγωγής, ΤΕΑΠΗ, ΣΕΑ, ΕΕΠ)

Μια ημερίδα που βασίζετε στην μουσική και στο θέατρο Ένα μουσικοθεατρικό εργαστήριο βασισμένο στο παραμύθι Το Πάπλωμα με τα Χρυσά Κουδούνια της Μαρίζας Κωχ Ένα παραμύθι που μπορεί να γίνει παράσταση. Ένα σύγχρονο παραμύθι που μιλά στα παιδιά για την μεγάλη δημιουργική δύναμη που κρύβει η μουσική μας παράδοση. Σε κάθε ένα από τα χρυσά κουδούνια του μυθικού αυτού παπλώματος φωλιάζει ένα από τα αγαπημένα τραγούδια των παιδιών. Μια σκοτεινή νύχτα του χειμώνα, μέσα από το πηγάδι της λήθης, βγαίνει ένας δράκος, που θαμπώνεται από το αστραφτερό πάπλωμα με τα χρυσά κουδούνια και απειλεί να το κλέψει. Ο αναντικατάστατος αυτός θησαυρός κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Μπορούν άραγε τα παιδιά να κάνουν κάτι για να το διαφυλάξουν; Πώς θα σωθεί το πάπλωμα και οι πολύχρωμοι ήχοι των τραγουδιών που κρύβει; Και πώς τα τραγούδια του θα μείνουν για πάντα στα χείλη των παιδιών;

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ & ΕΜΨΥΧΩΣΗ ΚΟΥΚΛΑΣ

ΣΑΒΒΑΤΟ 2 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

ΓΟΥΝΑΡΙΔΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
(Κουκλοπαίχτρια)

Στο εργαστήριο θα κατασκευαστούν γαντόκουκλες (φελιζόλ, ξύλο, ύφασμα και πρόσθετα υλικά). Το εργαστήριο είναι βιωματικό και θα δουλέψουμε βασικές αρχές της εμψύχωσης μέσα από αυτοσχεδιασμούς. Χαρακτήρας, εστίαση, φωνή, κίνηση (περπάτημα, χορός). Στο τέλος του εργαστηρίου θα γίνει μικρό σκετς. Η ημερίδα σαν στόχο έχει να δώσει γενικές γνώσεις για την γαντόκουκλα και τη χρήση της
(θα δοθεί και έντυπο υλικό).

(Δηλώσεις συμμετοχής 4 μέρες πριν την έναρξη του σεμιναρίου για την αγορά των υλικών από τον εισηγητή)


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ KINHTIKΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΙΤΩΝ & ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗΣ
(ΜΠΑΛΑ, ΣΤΕΦΑΝΙ, ΣΧΟΙΝΑΚΙ, ΚΟΡΔΕΛΑ)

ΣΑΒΒΑΤΟ 2 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΣΟΠΑΝΗ
(Επίκουρη Καθηγήτρια Ρυθμικής Γυμναστικής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού)

Σκοπός της ημερίδας είναι η συναρμογή κινητική εμπειρία ετοιμότητα στον κινητικό τομέα, για τη διαμόρφωση ενός ευρύτατου κύκλου πολύμορφων κινητικών δεξιοτήτων και εμπειριών που αφορούν τη βελτίωση και τελειοποίηση της εκτελεστικής ικανότητας των παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Όλα αυτά προσεγγίζονται με τη χρήση φορητών οργάνων (μπάλα, στεφάνι, σχοινάκι, κ.λπ.) μέσω της παρακίνησης. Θα παίξουμε με:
* Ασκήσεις για την ανάπτυξη πολλαπλών κινητικών δεξιοτήτων * Φυσική διαμόρφωση και συμπεριφορά
* Ασκήσεις για την ψυχοκινητική ανάπτυξη * Το στεφάνι ως μέσο προσανατολισμού.
* Παιχνίδια * Ασκήσεις για την κινητική διαμόρφωση * Ασκήσεις για την κινητική διαμόρφωση και συμπεριφορά

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ «ΗΟΜΟ FABULATOR»

Εκδόσεις Πατάκη • ΚΥΡΙΑΚΗ 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ • Κόστος 20 ευρώ

ΛΙΛΗ ΛΑΜΠΡΕΛΛΗ
(Συγγραφέας - Αφηγήτρια παραμυθιών)

Πρακτικό σεμινάριο αφήγησης παραμυθιών. Οι συμμετέχοντες θα επιχειρήσουν να αφηγηθούν ένα παραμύθι ή την αρχή ενός παραμυθιού και θα κουβεντιάσουμε το τι και το πως του αφηγητή («Homo Fabulator»), με βάση το «Μικρό αλφαβητάρι αφήγησης».
Τι είναι ο αφηγητής; Τι η αφήγηση; Τι το παραμύθι; Η ζωή; Ο θάνατος; Ο χρόνος; Το γέλιο; Η ελευθερία; Το θάρρος; Η ίαση; Η καλοσύνη;
Τι είναι όλα αυτά κι άλλα, κι άλλα, σε σχέση με τα παραμύθια, τους παραμυθάδες, την τέχνη της αφήγησης;


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΒΑΣΙΣΜΕΝΑ ΣΤΟΝ ΡΥΘΜΟ

ΣΑΒΒΑΤΟ 9 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΖΕΠΑΤΟΥ
(Εκπαιδευτικός Μουσικής, Μέλος συγγραφικής ομάδας Διδακτικού Πακέτου «Μουσική Ε΄ Δημοτικού»)

Ο Ρυθμός συνιστά για τον Dalcroze και τον Orff πρωταρχικό παράγοντα που ορίζει τα υπόλοιπα στοιχεία μουσικής έκφρασης. Στο σεμινάριο θα γνωρίσουμε τη σχέση του ρυθμού με άλλα συστατικά στοιχεία της μουσικής, θα προσεγγίσουμε ειδικότερα τη σχέση ρυθμού – λόγου – κίνησης μέσα από την ενεργητική ακρόαση, τη μίμηση και τον αυτοσχεδιασμό παίζοντας με μουσικά όργανα Orff, ηχηρές κινήσεις του σώματος και ακόμη αξιοποιώντας αντικείμενα που μας περιβάλλουν. Θα γνωρίσουμε ακόμη τη σχέση παλμού και μελωδικού ρυθμού και θα δημιουργήσουμε ρυθμικές συνοδείες τραγουδιών. Θα παίξουμε παιχνίδια ρυθμικού συντονισμού και αλληλεπίδρασης, έτσι ώστε να είμαστε πάντα σε θέση «να πιάνουμε το ρυθμό», αλλά και να δίνουμε εμείς οι ίδιοι το ρυθμό!

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ & ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

ΒΟΥΒΟΥΣΗ ΜΑΡΙΑ
(ΜΑ of Arts in Education, Δασκάλα Δράματος, Νηπιαγωγός)

Η Μυθολογία είναι «πλούτος» ιδεών που το Εκπαιδευτικό Δράμα πάντα αγαπά να εξερευνά. Ο κόσμος της γεμάτος ήρωες που μπαίνουν συνεχώς σε περιπέτειες, που πετυχαίνουν το ακατόρθωτο, που παλεύουν με τα δύσκολα είναι «πρόσφορο έδαφος» για να θέσουμε ερωτηματικά και να σχεδιάσουμε θεατρικά εργαστήρια. Σε αυτό το θεατρικό εργαστήρι Εκπαιδευτικού Δράματος οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν έναν μύθο. Θα «ψάξουν» να βρουν τις κρυμμένες ιδέες του. Μέσα από ρόλους θα παίξουν, θα μοιραστούν σκέψεις, θα δημιουργήσουν. Θα γνωρίσουν τις θεατρικές τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος και η ιστορία του μύθου θα γίνει η δική τους ιστορία.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.


ΗΜΕΡΙΔΑ: Η ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ CARL ORFF
& Η ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΗΛΙΚΙΑΣ

ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

ΜΑΡΙΑ ΦΙΛΙΑΝΟΥ
(Μουσικοπαιδαγωγός)

Οι παιδαγωγοί κάθε γνωστικού αντικειμένου οφείλουν να γνωρίζουν τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού και με υπευθυνότητα και ευσυνειδησία να οργανώνουν το μαθησιακό υλικό τους σύμφωνα με τις δυνατότητες της κάθε ηλικίας. Επειδή η ανάπτυξη αφορά όλους τους τομείς της ύπαρξης μας (κινητική, γλωσσική, κοινωνικο-συναισθηματική, καλλιτεχνική κλπ) είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε σε κάθε επίπεδο πού στοχεύουμε και με ποιόν τρόπο η μουσικοκινητική αγωγή Orff υποστηρίζει και συμβάλλει στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας του ατόμου. Σε αυτό το σεμινάριο θα γνωρίσουμε τις αναπτυξιακές κατακτήσεις και διαφορές ανά ηλικία και θα αντιστοιχήσουμε, με παραδείγματα, τις μουσικές δραστηριότητες ενός μαθήματος Orff με αυτές.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες


ΗΜΕΡΙΔΑ: ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΚΥΡΙΑΚΗ 17 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

ΒΟΥΒΟΥΣΗ ΜΑΡΙΑ
(ΜΑ of Arts in Education, Δασκάλα Δράματος, Νηπιαγωγός)

Το Εκπαιδευτικό Δράμα δεν μπορεί παρά να έχει τη θέση μιας ενεργητικής μεθόδου διδασκαλίας στο σχολείο. Σε όποια βαθμίδα της εκπαίδευσης κι αν την εφαρμόσει ένας εκπαιδευτικός δεν μπορεί παρά να γευτεί την ενέργεια και τη δημιουργικότητα των μαθητών του.
Καθώς αυτό που ενδιαφέρει κατά την εφαρμογή του είναι η διαδικασία και όχι το αποτέλεσμα, το Εκπαιδευτικό Δράμα έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει ένα τέτοιο παιδαγωγικό κλίμα όπου όλοι μπορούν να εκφράσουν τις σκέψεις τους, τις απόψεις τους αλλά και να διαφωνήσουν αφού πάντα νιώθουν την ασφάλεια που τους προσφέρει ο ρόλος. Στο θεατρικό αυτό εργαστήρι οι συμμετέχοντες μπορούν να γνωρίσουν πως μπορούν να εφαρμόσουν έναν σχεδιασμό Εκπαιδευτικού Δράματος στο σχολείο με τους μαθητές τους. Με έναν βιωματικό τρόπο θα γίνουν μαθητές και θα νιώσουν την ενέργεια και τη δυναμικότητα που προσφέρει αυτή η μέθοδος. Με αυτόν τον τρόπο ως εκπαιδευτικοί ή εμψυχωτές θα κατανοήσουν καλύτερα τις τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος και την εφαρμογή τους στην πράξη.

Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό. Για την καλύτερη διεξαγωγή του, σας παρακαλούμε να φοράτε άνετα ρούχα και κάλτσες.